© istock

Fyra vanliga fallgropar när dieten är avslutad

Det kan vara svårt att hålla vikten efter en viktnedgång. Här tipsar vi dig om några vanliga fallgropar du bör undvika.

17 april 2020 av Martin Kreutzer

Undvik dessa fallgropar

Du tar igen allt det du har saknat under dieten. 

Många veckors ”nej tack” till sådant som sötsaker och alkohol är förbi. Fallgropen är att du nu tar igen allt. Och innan du vet ordet av är alla kilona tillbaka.

Du slutar väga dig. 

Efter avslutad diet slutar många också att väga sig regelbundet. Därmed kan alla småsaker du unnar dig i vardagen ge en viktökning på flera kilo innan du lägger märke till det.

Du har ingen plan efter dieten. 

Har du inte lagt upp någon plan för vilka nya vanor du ska fortsätta med kan det gå illa. Om du återgår till alla dina gamla rutiner kommer vikten också att återgå.

Dieten har inte gett dig bättre kostvanor. 

Det sätt du gick ner på fungerar inte efter viktnedgången. Du har därför ingen bra strategi att luta dig mot nu när det är dags att hålla vikten stabil.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Använder du någon teknikpryl för att registrera din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig