© istock

Snabb musik ger träningen ett lyft

Mer techno, färre ballader – vill du ha ut max av musiken när du tränar bör låtarna vara snabba.

13 juli 2020 av Redaktionen

m du brukar använda hörlurar och lyssna på musik med snabb rytm när du springer så är du rätt ute. En ny studie visar nämligen att upptempolåtar gör att man tar i mer under löprundan samtidigt som man upplever träningen mindre ansträngande, jämfört med om man inte lyssnar på musik eller om man väljer långsammare låtar. 

Forskarna undersökte effekten av låttempot på en grupp kvinnor som tränade – antingen med uthållighetsträning på löpband eller med styrketräning. Deltagarna fick antingen genomföra träningspassen i absolut stillhet eller med popmusik med olika tempo i hörlurarna. Resultaten visade att riktigt snabba musiklåtar minskade RPE-värdet (rating of perceived exertion), vilket är en skattning av hur hård träningen upplevs. 

Men inte nog med att träningen kändes mindre ansträngande, deltagarna fick också högre pulsvärden när de tränade till så kallad upptempomusik. De tränade alltså hårdare samtidigt som de skattade att träningen kändes mer behaglig. Särskilt de personer som tränade på löpband upplevde denna effekt; den var däremot inte lika tydlig hos de som styrke tränade. 

Källa: Frontiers in Psychology

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur skyddar du dig mot solen när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig