Löp bättre! Har du musik i öronen när du löper glömmer du tröttheten och orkar löpa längre.© Gruizza / iStock

Musik förbättrar din prestation

Om du lyssnar på rätt musik när du tränar så presterar du betydligt bättre. Här kan du läsa om varför – och vad du ska lyssna på.

Om du har på dig ett par hörlurar och lyssnar på bra musik under löprundan så är sannolikheten stor att du löper både snabbare och längre än du brukar.

Forskning från Brunel University i London visar att musik under löprundan kan förbättra prestationsförmågan med hela 15 procent.

I studien fick 30 testpersoner träna på löpband medan de lyssnade till allt från ABBA och Madonna till Red Hot Chili Peppers.

Försökspersonerna förbättrade sig i genomsnitt med 15 procent och dessutom rapporterade de att träningen kändes mindre ansträngande trots att de tränade hårdare än normalt.

Träning i takt till musik

En annan studie med cyklister visar att syreförbrukningen minskar med 7 procent om man cyklar i takt till musiken i stället för att bara lyssna sporadiskt på musik.

Rytmen i musiken är också avgörande för ditt tempo. Om du väljer musik med hög bpm (beats per minut) så är chansen större att du löper i – och håller – ett högre tempo än om du inte lyssnar på musik eller bara lyssnar sporadiskt på musik.

Hitta musik på nätet

Det finns åtskilliga appar som mäter musikens BPM (sök på bpm i App-store eller Google Play) – antingen genom att appen själv registrerar musikrytmen eller genom att du ska peka på skärmen i takt till musiken.

Du kan också hitta färdiga spellistor på t.ex. Spotify som passar bra till löpning eller cykling.

Vill du sätta ihop egna spellistor så kan du t.ex. besöka webbsidan jog.fm som är gratis. Där kan du mata in ditt tempo och hitta passande musiklåtar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka hälsorekommendationer har du svårast att följa?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: