© istock

Tre gyllene träningsregler

… som garanterat gör att du utvecklas.

29 juni 2020 av Brian Henneberg

Om du vill ha ut optimalt av din styrketräning så bör du ha koll på dessa tre regler.

Var konsekvent

Om din fysiska formkurva ska vara uppåtgående så är en förutsättning att du hela tiden håller ångan uppe. Konsekvent träning två, och gärna tre, gånger i veckan är helt enkelt nödvändig om du vill åstadkomma mer än bara behålla status quo. 

Öka belastningen

Kroppen vänjer sig snabbt vid det du utsätter den för. Utför du alltid lika många set och lägger du alltid på lika mycket vikt när du tränar, så kommer du snart till en platå då träningen går i stå. 

En av de viktigaste styrketräningsmetoderna är därför progressive overload. Det går helt enkelt ut på att du hela tiden försöker att öka vikten under övningarna, öka antalet set eller öka antalet övningar för att utmana muskulaturen med något den inte är van vid. 

Tänk på kosten

Många som besöker gymmet kämpar och sliter i timmar, men blir aldrig mer muskulösa eller blir av med sin höga fettprocent för det. Tänk på att träningen egentligen bara sätter kroppen i ett formbart tillstånd. Vad du utnyttjar detta tillstånd till beror på vad du äter och dricker och hur mycket mat du stoppar i dig. 

Det behövs massor av kalorier och även en hel del protein för att bygga muskler. Om målet istället är att bli av med några överflödiga kilon, så är man tvungen att se till att intaget av kalorier är mindre än antalet kalorier man förbränner. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många dagar i veckan äter du hemlagat till middag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig