Så får du starka bålmuskler

Vill du slippa få ont i ryggen? Då ska du pröva denna suveräna övning som stärker bålmusklerna och som du lätt kan göra hemma.

2 mars 2019 av Christian Thestrup

Brukar du också bli trött i ryggen efter att du har sprungit en runda? Eller om du t.ex. står och pratar med någon en längre tid åt gången? Då har du nytta av att träna dina bålmuskler. Man kan säga att bålmusklerna – alltså dina mag- och ryggmuskler – formar en slags korsett runt ryggraden och magen. De stabiliserar överkroppen när du rör dig och gör dig uthålligare så att du inte sjunker ihop om du står stilla en längre tid åt gången. Därför är det superviktigt att du är stark i bålen.

Ett av de bästa sätten du kan träna bålmusklerna på är med övningen V-roll-out. Medan situps och plankan främst tränar de raka magmusklerna, tränar V-roll-out nämligen också de sneda magmusklerna samtidigt som den stärker ryggen. Och vi lovar att du kommer att märka skillnad redan efter några träningspass.

Gör så här: Ställ dig på knä på en hopvikt matta och håll maghjulet framför dig. Rulla snett ut till ena sidan och spänn hela tiden magmusklerna. Rulla tillbaka till startpositionen och rulla ut till den andra sidan nästa gång. Vi föreslår att du börjar med att göra tre set med fem repetitioner till varje sida och ökar antalet allt eftersom du blir starkare.

Se en video på övningen här:

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Använder du någon teknikpryl för att registrera din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig