Man som löper.
© iStock

Därför ska du löpa snabbt

Löpning är en prestationsidrott, men ibland kan det vara bra att sänka ambitionen och fokusera på att ha roligt. Om du ökar tempot under nästa löprunda så gynnas både din hälsa och prestationsförmåga.

11 juli 2019 av Lasse Lyhne

Löp snabbt 

Hårdhetsgrad: 9/10

Många motionslöpare löper alla sina rundor i ungefär samma tempo varje gång. Det är det dags att ändra på nu. Leta upp en varvbana på 2–3 km som du känner till. Det är bra om det inte finns några trafikljus eller för mycket trafik längs sträckan. Värm upp med 10–15 minuters lätt jogg. Ställ dig därefter på din tänkta startlinje och gör dig redo. Ta av dig överdragskläderna. 

Byt till lätta skor (om du har ett par), fokusera, ta ett djupt andetag och spring iväg! Löp så snabbt du kan och gasa på för fullt de sista 500–600 meterna. Ta tid på rundan så att du har något att jämföra med nästa gång (en gång i veckan är lagom).

Varför? Det är kul att löpa snabbt ibland och det är roligt att tävla mot sig själv. Dessutom blir de fysiologiska effekterna stora. Hjärtat blir starkare, blodvolymen ökar osv, osv. Sammantaget gynnas både hälsan och prestationsförmågan.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad vill du uppnå med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig