Grupp med löpare.

Löpning är ett utmärkt sätt att nätverka. Det är lätt att småprata även om man inte känner varandra särskilt väl.

© iStock

Därför ska du löpa med andra

Löpning är en prestationsidrott, men det behöver inte alltid handla om att springa ” snabbare” eller ”längre”. Ibland kan det vara bra att sänka ambitionsnivån och fokusera på att ha roligt. Läs här hur du kan göra löprundan roligare med hjälp av en eller fler träningskompisar.

16 juli 2019 av Lasse Lyhne

Löp med andra

Hårdhetsgrad: 3/10

De flesta föredrar att springa på egen hand, och en av fördelarna med löpning är att man kan göra det precis när det passar. Men det finns också fördelar med att löpa med andra ibland, och det ska du alltså göra i dag. Du kan antingen löpa med din partner, en vän/väninna eller i ett större sällskap. 

Nuförtiden poppar ständigt nya löpargrupper upp på Facebook, som man snabbt och smidigt kan gå med i. Annars kan man självklart söka sig till en lokal friidrottsförening och bli medlem där om man vill. Oftast har man också möjlighet att provträna där några gånger först.

Varför? Framför allt för att det är roligare att dela löpupplevelsen med andra, men också för att det är mycket lättare att ta sig ur komfortzonen om man har sällskap av andra. Man blir helt enkelt mer benägen att löpa längre och snabbare när man är ute och springer med andra. Dessutom kan man variera träningspassen mer om man är två eller fler. 

Tre lekfulla löppass som passar bra att göra om man är minst två:

1. Cirkeln

Gör så här: Leta upp en flack varvbana på 400–500 meter. Ställ er med ryggen mot varandra och börja samtidigt att löpa åt var sitt håll. När ni möts ute på rundan så vänder ni er bägge om och löper samma väg tillbaka till starten. Först i mål vinner. Ta en kort paus och upprepa övningen 8–10 gånger. Övningen passar bra till intervaller, och bägge löparna får ut något av träningen. Tävlingsinslaget gör att intensiteten hela tiden är hög.

TIPS: Bra som introduktionspass till tempolöpning. Håll gärna till på en löparbana om det finns plats där.

2. Jaktstart

Gör så här: En varvbana passar bra även till denna övning. Varvet kan vara allt från 400 meter till ett par kilometer. Ni springer samma sträcka, men startar vid olika tidpunkter och tävlar om att komma först i mål. Anpassa skillnaden i starttiden till era olika nivåer. Den långsammaste kan t.ex. starta 20 sek. före den snabbaste. Övningar passar bra oavsett om man löper korta eller långa intervaller.

TIPS: Övningen ger ett bra utbyte för bägge löparna oavsett nivå. Tävlingsinslaget gör att intensiteten hela tiden blir hög, och övningen passar perfekt till intervaller.

3. Parduatlon 

Gör så här: Använd en cykel (välj en cykel som passar er bägge i storleken). Leta upp en varvbana på ca 1 km utan trafikljus. Den ena av er startar med att löpa, medan den andra trampar iväg på cykeln. När cyklisten kommer ikapp löparen fortsätter den förstnämnda ca 50 meter, parkerar cykeln och börjar springa. Löparen sätter sig nu på sadeln, kör ikapp och förbi kompisen och byter från cykling till löpning nästa gång han passerar kompisen som springer. Gör 4–6 reps. Den som är bäst tränad kommer att få springa mest

TIPS: Bra omväxling till vanlig löpträning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad vill du uppnå med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig