Friskare hjärta och lungor, starkare skelett, mindre stress och bättre humör är några av alla effekter du får av att löpträna.
Friskare hjärta och lungor, starkare skelett, mindre stress och bättre humör är några av alla effekter du får av att löpträna. © istock

Så bra är det att löpträna

Det behövs bara lite löpning varje vecka för att minska risken för förtida död.

2 mars 2020 av Redaktionen

Löp bara lite så lever du längre

Löpare lever längre, och det gäller inte bara hängivna motionärer som utnyttjar varje tillfälle de får att ta på sig löpskorna. Så lite som en enda löprunda i veckan kan faktiskt räcka för att tillgodogöra sig alla positiva effekter. Det har forskare kommit fram till efter att ha analyserat 14 olika vetenskapliga studier om sambandet mellan löpning och dödsfall av olika orsaker. 

Sammanlagt hade studierna över 230 000 deltagare, som följdes i mellan 5,5 och 35 år. Forskarna kom bland annat fram till att löpare hade 27 procent mindre risk att drabbas av förtida död än ickelöpare. Den positiva effekten gällde för löpare oavsett nivå – även de som bara sprang en gång i veckan, 50 minuter i veckan eller de som löpte i ett långsamt tempo på ca 8 km/h. När det handlar om att minska risken för förtida död, så verkar det enligt studien inte vara någon fördel att löpträna mer.

Det här är bra nyheter för personer som har begränsat med tid för att träna. Men det ska inte heller avskräcka dem som njuter av att löpa långt och ofta. Vi såg också att frekvent löpning, t.ex. varje dag eller fyra timmar i veckan, är bra för hälsan, understryker Željko Pedišić vid Victoria University i Melbourne, som ingår i forskargruppen. FN:s hälsoorganisation, WHO, rekommenderar 150 minuters fysisk aktivitet i veckan med måttlig intensitet, eller 75 minuter med hög intensitet. 

Bra effekter

Den nya studien visar att löpare har:

27 % mindre risk att drabbas av förtida död jämfört med personer som inte löptränar.

30 % mindre risk att dö i hjärt-kärlsjukdomar.

23 % mindre risk att dö i cancer.


Källa: British Journal of Sports Medicine

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad vill du uppnå med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig