© istock

Fyra tips inför löprundan i storstan

Storstäder ska upptäckas med löpskor på fötterna. En löprunda genom spännande kvarter, mysiga parker och förbi kända sevärdheter är ett bra sätt att lära känna en ny stad på – samtidigt som träningen blir av.

9 juli 2020 av Jesper U. Larsen

Här är de bästa tipsen inför en löprunda i storstan

Gör dig synlig

Ta gärna på dig kläder som syns – det vill säga kläder med skarpa färger som väcker uppsikt – och ev. ett armband med blinkande ljusdioder runt armen. På så sätt blir det lättare för andra trafikanter att upptäcka dig.

Skona benen

Underlaget på stadslöprundorna består ofta av asfalt, betong och andra hårda material. Stadslöpning är därför ofta mer slitsamt för fötter, knän och vadmuskler än terränglöpning. Se till att du har löpskor med tillräckligt bra stöd och stötdämpning, och se till att utnyttja partier som dyker upp under din löprunda med mjukt underlag, t.ex. parker, stora gräsytor eller träbryggor intill vattnet; de är lite skonsammare för benen.

Löp i ottan

En bra tidpunkt att springa genom en stad är tidigt på morgonen innan rusningstrafiken börjar. Då undviker du de värsta luftföroreningarna och det är lättare att ta sig fram längs gator och populära promenadstråk. Om du befinner dig i en storstad långt söderut på sommaren är timmarna mellan kl. 11–16 ofta olidligt varma och uv­-strålningen som högst.

Ta med en ryggsäck 

En löparryggsäck kan vara bra att ha. Här kan du ha plats för en extra tröja om du beslutar dig för att ta en längre paus längs vägen, eller om det blir så varmt att du måste ta av dig ett klädlager. Mobil, ID-­kort, pengar eller kreditkort samt solkräm är andra bra saker att ha med. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur skyddar du dig mot solen när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig