Cindy-program Crossfit-programmet Cindy går ut på att göra så många rundor som möjligt med: 5 pull-ups, 10 armhävningar och 15 benböj (utan vikt).© iStockphoto.

Crossfit ÄR hårdare

Amerikanska forskare har testat hur hårt crossfit är för kroppen.

12 maj 2019

Om man har provat crossfit någon gång så vet man också att träningsformen kan vara obarmhärtigt hård. Det har forskare vid Kennesaw State University i USA nu också presenterat siffror på.

Forskarna har tittat på hur höga krav ett crossfitpass ställer på kroppen enligt följande parametrar: puls, syreupptagningsförmåga och kaloriförbränning.

Konkret fick försökspersonerna genomföra crossfitprogrammet CINDY, där man skulle göra så många rundor som möjligt på 20 minuter med: 5 pull-ups, 10 armhävningar och 15 knäböj (utan vikt). Resultatet blev:

• Träningstid: 20 min. • Kaloriförbränning per minut: 13 • Kaloriförbränning totalt: 261 • Genomsnittspuls: 171 • % av VO2 max.: 64

Crossfit är hårdare än vanlig styrketräning

Magasinet Men’s Health jämförde crossfitstudien med resultatet från en studie av ett vanligt funktionellt styrkepass för hela kroppen. Och det visade sig att crossfit-utövarna fick högre poäng på samtliga parametrar bortsett från det totala antalet förbrända kalorier, vilket berodde på att det vanliga styrkepasset varade i 30 min. i stället för i 20 min.

Om du har lust att prova ett Cindy-program, så kan du mycket väl göra det hemma om du har en pull-up-stång till hands. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad vill du uppnå med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig