Man som tränar hemma.
© iStock

Fyra bra redskap för hemmaträning

Med dessa produkter kan du göra massor av övningar med din egen kroppsvikt. Redskapen är dessutom billiga och tar så lite plats att de kan gömmas under sängen när du inte använder dem.

12 mars 2020 av Lasse Lyhne

Redskap för hemmaträning 

Att träna hemma är ett perfekt sätt att spara tid när livspusslet är svårt att få ihop. Om du inte hinner iväg till gymmet, men du vet vilka prylar du brukar använda, kan du faktiskt bygga ett eget gym därhemma utan att du behöver belåna huset för det.

Här är fyra bra redskap för din hemmaträning: 

1. Pull-up-stång

Pull-ups är en bra övning för överkroppen, och en enkel pull-up stång på väggen eller dörrkarmen bör definitivt ingå i baspaketet. Denna modell kan fästas utan skruvar i en dörrkarm och har flera greppinställningar så att övningen kan varieras och du kan jobba med din greppstyrka.

2. Kettlebell 

Kettlebells är ett mycket allsidigt redskap. Swings är den mest kända övningen med kettlebells, men du kan även använda den till vanliga styrkeövningar som knäböj, utfallssteg och marklyft samt en rad andra effektiva övningar, då du svingar, pressar eller stöter iväg klotet. Köp gärna två kettlebells så att du får fler övningar att välja mellan.

Här får du fem bra kettlebell-övningar.

3. Matta 

En tränings matta är svår att undvara om du ska göra situps, rygglyft och andra övningar som görs på golvet. Välj en tjock matta med relativt kompakt skum som inte pressas ihop och blir platt. Den ger klart bäst stöd när du gör höftlyft och andra övningar då trycket ökar på axlar, ländrygg och svanskota.

4. Maghjul 

År 2014 utsågs övningen roll-out, då man står på knä och rullar fram och tillbaka, till världens bästa magövning. För att utföra den behöver du ett s.k. ab-wheel.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad vill du uppnå med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig