Kost för löpare

Det är viktigt att ha koll på kosten om du vill ha ut optimalt av din löpning

21 oktober 2020 av Lasse Lyhne

Kosten är viktig

Även för nybörjarlöpare är kosten viktig – både för att bli en bättre löpare på sikt och för att varje enskilt löppass ska bli så effektivt som möjligt.

Ät kolhydrater

Kolhydraterna är omtvistade. Men om man är löpare så har man ett ökat behov av den snabba energi som kolhydraterna ger. Du behöver inte proppa i dig ris eller pasta, men se till att alla dina middagar innehåller kolhydrater. När du sover behöver du dock inga kolhydrater, utan då lagras de in i musklerna. Välj så kallade komplexa kolhydrater från fullkornspasta, råris, grovt bröd, havregryn och grova grönsaker.

Överskatta inte din löpning

Löpning förbränner en hel del kalorier jämfört med andra idrottsgrenar, men du bör inte frossa i kalorier för det. 3 x 30 minuters löpning i veckan förbränner cirka 1 000 kcal. Det mot­svarar bara en påse chips.

Skippa energiprodukterna

Marknaden kryllar av företag som gärna skryter om att deras energidrycker, energikakor och proteinshakes behövs när man tränar. Men sanningen är att du klarar dig långt på vatten och vanlig mat. Du behöver bara fylla på med energi om du löper längre än 90 min.

Tajma dina måltider

Stötchocken mot kroppen och den höga syre­förbrukningen som löpningen medför gör att magen blir utsatt. Undvik därför att äta för nära inpå löppasset eftersom det kan ge magbesvär. Den sista stora måltiden bör ligga 2–4 timmar innan löprundan. Det är stor skillnad på hur länge olika råvaror ligger kvar i magen. Här nedan följer några exempel.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad vill du uppnå med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig