© istock

Tre tips för en bättre sömn

Sömnen är viktig för att du ska kunna nå de träningsresultat du drömmer om.

19 oktober 2020 av Jesper U. Larsen

Forskarna har på senare år lärt sig massor när det gäller sambandet mellan sömn och prestation, och det råder ingen tvekan om att man kan sova sig både starkare, snabbare och friskare.

Här är tre av de bästa tipsen för en bättre sömn

Undvik alkohol

Att använda alkohol som en slags sömnmedicin är ingen bra idé. Även om alkohol kan få dig att koppla av och somna snabbare, så blir sömnkvaliteten sämre. Efter några timmar blir din sömn lättare än normalt, och du riskerar att få en mer orolig nattsömn. Det bästa är att helt avstå alkohol, men samtidigt är ett litet glas vin till middagen inget större problem eftersom alkoholen hinner förbrännas innan läggdags. 

Undvik stora måltider

Hunger kan förstöra din sömn, och är du hungrig på kvällen kan du gärna äta en lätt måltid – t.ex. en liten portion skyr med frukt och valnötter. Men undvik stora måltider eftersom de kan ge problem med matsmältningen och påverka sömnen negativt. Undvik också att inta mycket vätska sent på kvällen. Då slipper du kliva upp på natten. 

Mörklägg sovrummet

Ju mörkare omgivningen är när man ska sova, desto bättre blir sömnen. Har du svårt för att få det tillräckligt mörkt i ditt sovrum, så skaffa ev. mörkläggningsgardiner. Om det är något ljud som irriterar så ta bort det om det är möjligt – eller stoppa ett par öronproppar i öronen. Det kan även vara bra att ta bort klockan från nattduksbordet – den påminner dig bara om att du redan borde ha somnat.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad vill du uppnå med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig