© Colourbox

Fakta om immunförsvaret

Selv de bedste kostvaner spiller fallit, hvis du forsømmer at styrke kroppen på andre fronter.

17 september 2019 av Martin Kreutzer

Även de bästa kostvanor kan gå om intet om man inte tar hand om sin kropp på bästa sätt. Vi tipsar om fem faktorer som bidrar till att immunförsvaret blir starkare.

Var rädd om nattsömnen Det är under vilan som kroppen tillgodogör sig dagens fysiska och psykiska belastning. Slarvar man med vilan kommer kroppens immunförsvar att försvagas.

Tänk på hygienen Vintern är högsäsong för förkylningar och det krävs därför en bra hygien. Regelbunden och noggrann handtvätt med tvål är ett bra sätt att undvika förkylningar.

Håll dig i form Regelbunden träning stärker bevisligen immunförsvaret så länge man inte överdriver träningen så att man blir helt utmattad. I samband med det bör man också tänka på att snabbt få av sig sina svettiga och blöta träningskläder.

Läs här om varför paranötter är så bra för immunförsvaret. 

Minska stressen Det är viktigt att man genom planering och prioritering skapar en tillvaro där man har koll på allt som händer istället för att låta händelseutvecklingen styra. Kronisk stress gör nämligen att immunförsvaret försvagas.

Res söderut En charterresa är en vitamininjektion för kroppen. Rent fysiologiskt gör solen att kroppens produktion av D-vitamin ökar, vilket i sin tur gör att energidepåerna fylls på . En semestertripp gör också att man kan skaffa sig nya och bättre kost- och motionsvanor.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket underlag springer du helst på?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig