© istock

Stärk dig slank

Styrketräning är lika effektiv i kampen mot övervikt som konditionsträning.

4 mars 2020 av Redaktionen

Kombinera konditionsträning med styrketräning

Det är en vanlig myt att löpning och andra former av konditionsträning är det som ger bäst resultat om man vill hålla den slanka linjen. Man kan nämligen få minst lika bra resultat genom att styrketräna, visar en ny australiensisk studie. Forskarna analyserade data från 1,7 miljoner vuxna och kom fram till att personer som styrketränade, hade 30 procent mindre risk att drabbas av övervikt än de som inte tränade. 

Ungefär samma procentsiffra gällde för personer som ägnade sig åt konditionsträning. Det kan dock vara bra att kombinera bägge dessa träningsformer – också för viktens skull. Undersökningen visade nämligen att personer som både lyfte vikter och tränade kondition, hade hela 50 procent mindre risk att drabbas av övervikt.

Därför fungerar träningen

1.
Om du får mer muskelmassa så ökar din viloomsättning – du förbränner mer kalorier dygnet runt.

2.
Till skillnad från t.ex. löpning påverkas aptiten minimalt, och du kan lättare hålla en strikt diet. 

3.
Själva styrketräningen förbränner en del kalorier, och efterförbränningen ökar träningsutbytet med 50 procent.


Källa: University of Southern Queensland

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur ofta intar du proteinkakor och/eller proteindrycker i samband med träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig