© istock

Så ska du träna för att leva längre

Lyfter du både vikter och springer en runda då och då, minskar du risken för att dö i förtid markant.

27 november 2020 av Redaktionen

Att lyfta vikter är bra för hälsan – och tränar du även konditionen i form av löpning eller cykling, så har du hittat en perfekt kombo.  

Det är hälsosamt att få upp pulsen med konditionsträning som löpning eller cykling, och det är hälsosamt att utmana musklerna med tunga vikter. Allra bäst för hälsan är det dock att kombinera bägge dessa träningsformer. Det visar en stor amerikansk studie, där forskarna följt en halv miljon amerikaner i 17 års tid och undersökt deras risk att dö av vanliga orsaker som hjärt-kärlsjukdomar, cancer, diabetes, alzheimer och KOL. 

Forskarna kom fram till att personer som ägnade sig åt styrketräning hade 11 procent mindre risk att dö av dessa sjukdomar, medan de som konditionstränade hade 29 procent mindre risk. Bäst såg det dock ut för dem som kombinerade de två träningsformerna. För dem var risken hela 40 procent mindre. 

Källa: The BMJ

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket är ditt favoritredskap till styrketräning

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig