Man på cykel
© iStock

Förstör cykling potensen?

Det har i åratal florerat rykten om huruvida många timmar i cykelsadeln kan leda till impotens. Nu har en stor amerikansk studie kommit fram till om myten stämmer eller inte.

22 juli 2019 av Redaktionen

Kan cykling förstöra potensen?

Många timmars cykelträning varje vecka behöver inte alls leda till problem med potensen. Den slutsatsen dras i en ny stor amerikansk studie där forskarna har jämfört enkätsvar från sammanlagt 2 774 motionscyklister, 539 simmare och 789 löpare. 

Frågorna handlade bl.a. om potens samt eventuella problem med urinering, känselrubbningar och smärtor. Resultatet visade att motionscyklisternas sexuella och urologiska hälsa var lika bra som simmarnas och löparnas, även om några av motionscyklisterna var mer benägna att lida av urinrörsförträngning. 

Motionscyklisterna delades in i en högintensiv grupp som hade cyklat minst tre gånger i veckan (minst fyra mil per pass) i mer än två år, samt en lågintensiv grupp som inte uppfyllde något av dessa kriterier. Studien visade att motionärerna i den högintensiva gruppen faktiskt hade högre poäng när det gällde potensen jämfört med den lågintensiva gruppen. 

Källa: The Journal of Urology

Styret i rätt höjd  

Forskarna ställde också frågor om cykel- och sadeltyp, sadelvinkel, användning av cykelbyxor, hur mycket motionärerna stod upp och trampade när de cyklade samt styrhöjd och vilket underlag de oftast tränade på. 

Analysen visade att risken för att få känselstörningar i sätespartiet var betydligt lägre bland de som stod upp på pedalerna minst 20 % av tiden de cyklade. Ett styre som var lägre än sadeln medförde dock att risken för känselstörningar i sätespartiet ökade.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Använder du någon teknikpryl för att registrera din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig